Vanliga frågor

Vanliga frågor

De vanligaste frågorna

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som vi får kring våra tjänster. Tveka inte att kontakta vår kundtjänst om det är något annat du undrar över. Vi har öppet 9:00-18:00 varje vardag och svarar både på vår mejl, info@stadhjaltarna.se och vår telefon, 020-100 120.

Allmänt om våra städtjänster

Städhjältarna erbjuder fyra olika tjänster. Dessa är:

Genom att klicka på varje länk kan du läsa exakt vad som ingår i respektive städtjänst.

Kollektivavtal, säkerhetsrutiner och miljöarbete

Vi erbjuder våra tjänster i Uppsala samt Stockholm.

Av hygienskäl jobbar vi helst med kundens egna städutrustning. Därför ser vi gärna att du har följande saker hemma:

  • Dammsugare
  • Dammsugarpåsar
  • Hink
  • Mopp
  • Microfiberdukar
  • Rengöringsmedel
Våra tjänster går att avboka och omboka fram till 72 h innan städtillfället. Därefter debiteras du på 50% av kostnaden om du avbokar ett städtillfälle. Vid ombokning debiteras du istället på en administrativ avgift på 500 kr.
Du kan alltid beställa ett enskilt städtillfälle av oss på Städhjältarna. Våra städabonnemang har ingen bindningstid och endast 30 dagars uppsägningstid. Du kan dessutom avboka, omboka eller beställa en annan städtjänst i vår kundportal.
Vi värnar om vår personal och har kollektivavtal med bra förmåner, bland annat friskvårdsbidrag.

Vi är ett miljöcertifierat företag enligt en standard som heter ISO 14001. Det innebär att vi bland annat:

  • Väljer städmaterial som är miljömärkta
  • Har en intern utbildning för alla våra anställda i hur man städar klimatsmart
  • Vi ser kontinuerligt över vårt arbete och fortsätter utveckla det framåt

Vi har tagit fram våra säkerhetsrutiner i samarbete med Svenska Stöldskyddsföreningen. Några rutiner är:

  • Sekretessavtal på alla våra anställda
  • Säker nyckelhantering
  • Utdrag ur belastningsregistret.

Provstädning

Det går alltid bra att beställa hemstädning vid ett enskilt tillfälle, utan att teckna städabonnemang. Vi på Städhjältarna erbjuder annars 50% på första städtillfället när du tecknar städabonnemang första gången.

Fönsterputsning

Om vi inte har en extranyckel behöver du vara hemma vid städtillfällets början och slut.
  1. Plocka undan lösa föremål
  2. Ta ner gardiner


Om du inte har möjlighet att ta ner dina gardiner själv kan du kontakta oss, så kan vi lösa det mot en extra kostnad.

Storstädning/Flyttstädning

Om vi inte har en extranyckel behöver du vara hemma vid städtillfällets början och slut.
  1. Plocka undan lösa föremål
  2. Ta undan gardiner
  3. Dra ut spis, kyl och frys 70 cm från väggen
  4. Frosta av kyl och frys
Vi rekommenderar att flyttstädningen sker 2-5 dagar innan nycklarna överlämnas.

Hemstädning

Ja, när du beställer hemstädning får du en personlig städhjälte som städar hemma hos dig. Endast när din städhjälte är sjuk kommer det en ersättare.
  1. Plocka undan lösa föremål
  2. Ta ner gardiner


Om du inte har möjlighet att ta ner dina gardiner själv kan du kontakta oss, så kan vi lösa det mot en extra kostnad.

Kolla upp exakt vad som ingår här.
Vi rekommenderar att städningen tar 5,5 h men kan alltid anpassa oss efter dina behov.
Vi städar måndagar till lördagar, från morgon till kväll.
Om vi har en extranyckel behöver du inte vara hemma vid städtillfället. Om vi inte har en extranyckel behöver du vara hemma vid städtillfällets början och slut.

Våra rutiner kring nyckelhantering är utformade med hjälp av Svenska Stöldskyddsföreningen. Det är helt upp till dig hur hanteringen av nyckeln sker. Det finns tre alternativ:

  • Städhjältarna har en extranyckel
  • Bestämd plats där nyckel lämnas inför varje städtillfälle
  • Att du är hemma vid städtillfällets början och slut.

Försäkringar

Vår Nöjd kund-garanti innebär att vi åtgärdar ett städmoment kostnadsfritt om du, mot förmodan, inte skulle vara helt nöjd.

Vi har en ansvarsförsäkring. Om olyckan skulle vara framme så täcker den skador på upp till 10 miljoner kronor.

RUT-avdrag

Ja, alla våra tjänster är berättigade till RUT-avdrag.
RUT-avdraget är en skattesubvention som gör att du enbart betalar 50% av arbetskostnaden på hushållsnära tjänster. Materialkostnaden, det vill säga städmaterial, betalar du 100% av kostnaden på.

För att få RUT-avdrag måste du:

  • vara över 18 år
  • betala skatt i Sverige
  • bo i bostaden som tjänsten ska utföras i på hel-eller-deltid.


Det finns ett undantag till regeln om att du måste bo i bostaden. Det gäller om du beställer en städtjänst som utförs i dina föräldrars hem.

Nej, det gör vi på Städhjältarna åt dig. När du sedan beviljas RUT-avdrag kommer det förtryckt på din skattedeklaration. Om du inte skulle beviljas RUT-avdrag så fakturerar vi dig i efterhand.
Den sammanlagda summan som du kan få för RUT-och-ROT-avdraget är 75 000 kr per person och år. Om ni är två personer som bor i samma bostad kan ni alltså utnyttja RUT-avdrag upp till 150 000 kr tillsammans. Om du funderar på hur mycket RUT-avdrag du har kvar att använda kan du kolla det på Skatteverkets hemsida här.
Information

Covid-19

Vi på Städhjältarna gör allt för att du ska känna dig trygg med oss som leverantör. Våra kunders och medarbetares trygghet är vår högsta prioritet och vi har sedan utbrottet av viruset covid19 följt utvecklingen noga. Så här arbetar vi:

Att vara kund